Bergetappe - Reisverslag uit Olhos de Água, Portugal van johnenjose - WaarBenJij.nu Bergetappe - Reisverslag uit Olhos de Água, Portugal van johnenjose - WaarBenJij.nu

Bergetappe

Door: John en José

07 Mei 2012 | Portugal, Olhos de Água

Vanmorgen eerst lekker uitgeslapen en uitgebreid ontbeten en vervolgens stond er een bergetappe op het programma. De kust van de Algarve is prachtig maar ook de binnenlanden zijn erg mooi en die wilden we toch ook eens bekijken.
Eerst naar Loulé om met name de markthal te bezoeken. Van oudsher worden markten in de openlucht of in een open hal gehouden maar vanuit hygiënische overwegingen werden later overal in Europa gesloten markthallen gebouwd.
In Loulé werd besloten het onderkomen voor de lokale producten in een exotische Arabische (Moorse) stijl te bouwen.
De markthal van Loulé heeft vier hoektorens waar oude mannen zich iedere dag verzamelen. Ze staan er zoals ze er altijd hebben gestaan, alleen de aanleiding is nu anders. Vroeger ging het om dagloners, die in de vroege ochtend naar de centrale pleinen kwamen in de hoop op een dag werk. Tegenwoordig komen ze alleen om een praatje te maken :)
Er zijn rond de honderd stalletjes in de markthal te vinden. Het achterste gedeelte is het domein van de vishandelaren en in het midden van de hal wordt groente en fruit verkocht waaronder de felrode chilipepers de zgn. piri piri.
Omdat we 's morgens zo rustig aan hadden gedaan liep de markt al bijna op zijn eind maar er was nog voldoende te zien om een goede indruk te kijken.

Na een heerlijke cappuccino met uiteraard een Portugese lekkernij erbij vervolgden we onze weg naar het noorden, naar de vlakte van de Barrocal. Barrocal is de naam van het gebied tussen de kust in het zuiden en de leisteenbergen in het noorden. Barro betekent leem en cal is kalk en dat is ook precies wat hier te zien is. De aarde is roodbruin van kleur en bezaaid met lichtgekleurde stukjes steen.
Verder zie je in het uitgestrekte landschap een mengeling van sinaasappel- en olijfgaarden en amandelbomen.
Door dit indrukwekkende bergachtige gebied reisden we door naar onze volgende bestemming: Silves. Vroeger heette deze stad Xelb en was toen het politieke en culturele centrum van de Arabieren en tevens de belangrijkste stad van de Algarve.
Maar eerst was het tijd om (verlaat) te lunchen. In het specialiteiten restaurant waar we terecht kwamen, stond er voor de échte liefhebber krab op het menu. Je kon de krab zelf kiezen uit het aquarium wat middenin de zaak stond en het was bijzonder om te zien hoe dit gegeten moest worden want er kwam een complete timmermansset aan te pas om het schild  en de poten van de krab te bewerken om zo het eetbare gedeelte eruit te peuteren :) Wij waagden ons er maar niet aan en hielden het, bescheiden als we zijn, bij een moot zalm en mes en vork. En..... toen moesten we met volgegeten buiken de burcht van Silves beklimmen :(  Een flinke klim omhoog omdat de burcht hoog boven de stad ligt. Het is een enorm complex met talrijke verdedigingstorens en het is dus niet verwonderlijk dat de christelijke ridders het kasteel pas na bloederige gevechten met de Arabieren in handen wisten te krijgen.
Vanaf de hoge muren van de burcht hadden we een prachtig uitzicht over de stad en ook hier weer de sinaasappelgaarden.
Na daar een poos rondgelopen te hebben was het inmiddels al weer laat in de middag dus tijd om naar huis te gaan.
Luciana, de eigenaresse van het restaurant hier, had vanmorgen beloofd om voor vanavond voor ons een salade met codvis (kabeljauw) te maken en dat laten we natuurlijk niet zomaar aan ons voorbij gaan.
We worden sowieso enorm door haar verwend. We hebben het geluk dat het nog geen hoogseizoen is  en daarom is het overal nog erg rustig (van de 50 huisjes zijn er slechts 10 verhuurd).  Omdat er vanaf eind mei veel meer drukte wordt verwacht is ze alvast een aantal gerechten op ons aan het uitproberen en dat laten we ons uiteraard prima welgevallen :) Tot nu toe heeft ze ons niet teleurgesteld!

• 08 Mei 2012 - 08:57

Marjolein:

Tja jullie vakanties zijn altijd echte ontdekkingsreizen. Als ik een verslag moet maken wordt dat erg saai, eerste dag naar het strand, 2 de dag naar het strand enz.
    Maar zo leer ik ook wat van Portugal want wij zijn er ook geweest maar dit wist ik allemaal niet!
    Knuf

• 08 Mei 2012 - 09:31

Petra Admiraal:

Wat hebben jullie het weer goed samen.
    Wat fijn dat je ons allemaal weer mee laat genieten van jullie geweldige reisverslagen!!
    Ben benieuwd naar de rest van de foto s

• 08 Mei 2012 - 14:17

Ma En Pa Haamans:

Hallo John en Jóse, Weer een geweldig verslag van een heel mooie trip. En dan de verwennerij in het restaurant, geweldig. Het is dan ook wel erg rustig als er 10 van de 50 huisjes zijn bezet maar dat is prima zo voor jullie.
    Geniet er maar lekker van en de hartelijke groeten van ons beiden.
    Ma & Pa.

• 08 Mei 2012 - 19:34

Marion:

Hoi Luitjes,

Wat hebben jullie het weer lekker. Ik dacht dat jullie dit keer op vakantie gingen om uit te rusten!! Ik heb daar toch andere gedachten bij dan klimmen en klauteren. Wel leuk om weer je verhalen te lezen, echt ik blijf erbij José, je hebt je roeping gemist.
    Geniet samen nog even en neem ook een dagje vrij, jullie hebben het verdiend. Liefs Mar.