Een natte bedoening. - Reisverslag uit İçmeler, Turkije van johnenjose - WaarBenJij.nu Een natte bedoening. - Reisverslag uit İçmeler, Turkije van johnenjose - WaarBenJij.nu

Een natte bedoening.

11 Oktober 2012 | Turkije, İçmeler

Afgelopen dinsdag was wederom een ontspannen vakantiedag. We hebben sowieso niks te klagen; een fantastisch resort, heerlijk eten en drinken, schitterend weer, lekker relaxen maar ons bezoek aan de Hamam was voor nu de kers op de taart.
Het begon er al mee dat we met een apart busje bij het hotel werden opgehaald, dus niks geen extra moeite om een taxi of de Dolmus (lokale bus) te regelen.
Aangekomen bij de Hamam moesten we ons, na eerst een lekker glaasje Turkse appelthee te hebben gedronken, uitkleden en gingen we een kwartiertje in de sauna om de poriën goed open te zetten, vervolgens naar de zgn. warme 'buiksteen' waar een masseur eerst de achterkant en vervolgens de voorkant van het lichaam scrubt met een grove scrubhandschoen. Deze handschoen is gemaakt van kamelen- of geitenhaar om zo het lichaam super glad te krijgen en te zorgen voor een goede doorbloeding.
Daarna moesten we afspoelen met zeer warm water en toen kon het zeepritueel beginnen. Met een grote hoeveelheid olijfzeep, wat in een soort kussensloop zat, werden we van top tot teen ingeschuimd. Het schuim voelt als een heerlijke warme deken en hiermee word je zeer krachtig gemasseerd door de masseur.
Tussen alle handelingen door word je continue overgoten met warm water, dit voert de dode huidcellen af, maar zorgt er ook voor dat je volledig ontspannen bent. Hierna werden we in warme handdoeken ingepakt en gingen we naar de rustruimte om lekker bij te komen.
Een aansluitende lichaamsmassage met verzorgende olie zorgde voor de ultieme ontspanning. Helemaal rozig en met een fluwelen huidje werden we weer teruggebracht naar het hotel waar we de rest van de dag in ledigheid hebben doorgebracht.

Woensdag stond de excursie naar Rhodos op het programma. We vertrokken 's morgens om half acht met prachtig weer vanuit het hotel maar eenmaal op de boot begon het te regenen en halverwege de overtocht barstte er een enorm onweer los. Niet écht prettig als je op volle zee zit. Het bleek helaas de voorbode voor een dag met slecht weer. De afgelopen vijf maanden had het er niet geregend en uitgerekend vandaag........ De Grieken blij, wij iets minder.
Om toch het een en ander te kunnen zien, deden we maar een diepte investering en kochten twee paraplu's.  Ach, zo houden we de Griekse economie nog een beetje draaiende!

Rhodos Stad (gelegen op het noordelijkste puntje van het eiland ) is in 1988 toegevoegd aan de lijst van het Werelderfgoed van UNESCO en bestaat uit een nieuw en een oud gedeelte. Het oude gedeelte is ommuurd door een enorme vesting, de grootste van het Middellandse Zeegebied. Het was al met al een flinke wandeling en dat in de stromende regen maar wel indrukwekkend. De oude kern binnen de vestingsmuren bestaat uit allerlei kleine straatjes met talloze winkeltjes en restaurantjes. Of het door het weer kwam of omdat het seizoen ten einde loopt, weet ik niet maar we vonden de plaatselijke bevolking behoorlijk chagrijnig. Wat ons betreft niet écht reclame voor Griekenland.

Toen het op een gegeven moment té hard regende, schuilden we in een hokje voor de taxichauffeurs, samen met nog een tiental anderen. Heel gezellig zo bovenop elkaar maar we hadden onderling best lol (je moet er maar het beste van maken). Een ouder Engels echtpaar vond echter dat zij er ook nog wel bij konden. Nu gun ik ieder zijn droge moment maar het paste écht niet maar daar dachten zij heel anders over. Ze wrongen zich er willens en wetens toch tussen en waren volledig in de veronderstelling dat we allemaal op een taxi stonden te wachten. Wij lieten ze maar in die waan en zij zagen vervolgens andere passanten in gereedstaande taxi's stappen waarbij ze steeds chagrijniger verzuchtten dat zíj eigenlijk aan de beurt waren. Toen het na een kwartiertje uiteindelijk iets minder hard regende en de overige schuilers ieder weer hun weg vervolgden, bleven zij in totale verbijstering achter. Ben benieuwd hoe lang ze er nog hebben gestaan, wíj hebben er in ieder geval de verdere dag nog heel veel plezier om gehad.

Halverwege de middag werd het gelukkig droog en konden we nog even aangenaam op een buitenterras zitten en ons een beetje op laten drogen. Het 's avonds weer schoon krijgen van onze poezelige en nét gescrubte voetjes was nog een heel ander verhaal.....

Güle güle,
John en José

• 11 Oktober 2012 - 19:39

Marion:

Oh wat is het toch weer heerlijk om jou verslagen te lezen. Ik zeg het iedere keer, maar je had schrijfster moeten worden. Ik kan me voorstellen dat jullie gelachen hebben om dat echtpaar. Boontje komt om z'n loontje. Heerlijk zeker dat je weer terug ging op naar de turkyse zon 's avonds. Weg uit het natte Griekenland.

Nog fijne tijd daar.

Liefs Mar.

• 11 Oktober 2012 - 21:52

Rob En Joke:

Wij sluiten ons helemaal bij de vorige lezeres aan! Het is geweldig om je verslagen te lezen, je schrijft echt leuk. Je schrijft het zo, dat tijdens het lezen over de Hamam, wij onze ervaring bij de Hamam in Bodrum destijds, weer opnieuw beleefde. Heel veel plezier jullie nog en wij verheugen ons weer op het volgende verslag....dus tot dan...
    Groetjes, Rob&Joke

• 11 Oktober 2012 - 22:23

Marjolein:

Wat een pech met dat onweer en die regen maar de rest van de dag dubbel liggen om 2 maffe Engelse vind ik echt vakantie...
    Veel plezier nog en ik hoop dat jullie nog gekke dingen meemaken ik lach me rot!!

Knuff

• 12 Oktober 2012 - 10:38

Pa En Ma Doezie.:

Hoi vakantiegangers,zo te lezen hebben jullie het wel naar je zin,alleen zo,n stortbui zit je niet op te wachten.De foto's die je hebt meegestuurt zijn ook mooi,nu geniet nog lekker samen en tot mails.Gr. Pa en Ma Doezie.

• 12 Oktober 2012 - 14:00

J.P.Haamans:

Hallo John en Jóse,

Het is weer fijn om te lezen dat jullie het goed naar de zin hebben en weer mooie dingen hebben beleefd.. Ik zou er zo zin in hebben om ook daar eens te gaan kijken maar dat gaat nu helaas niet.
    Het ziet er ook allemaal perfect uit op de foto's die zijn dan ook heel mooi.
    Geniet nog maar lekker en hou je morgen op de safari maar goed vast.
    John en Jóse nog fijne dagen en tot de volgende keer.
    Ma & Pa.