Dag 1 New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van johnenjose - WaarBenJij.nu Dag 1 New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van johnenjose - WaarBenJij.nu

Dag 1 New York

08 Oktober 2015 | Verenigde Staten, New York

Donderdagochtend om 06:00 uur stappen we in de auto onderweg naar Schiphol. Gelukkig geen file en de shuttle-bus die ons van het lang parkeren terrein naar de vertrekhal brengt, staat al klaar. Dat gaat soepel!

Heel veel security checks later - want ja we vliegen met een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij náár Amerika en dan weet je dat ze niets aan het toeval overlaten - stijgen we met enige vertraging op naar onze zo gewenste eindbestemming.

Na een rustige vlucht landen we precies acht uur later en met zes uur tijdsverschil op JFK-airport. Omdat we al eerder in Amerika zijn geweest kunnen we de Esta-procedure (soort visum om toegelaten te worden) zelf afhandelen. Dus we scannen zelf onze paspoorten en vingerafdrukken en maken een digitale foto van onszelf; alle aangeleverde gegevens worden in de computer verwerkt en gelukkig wordt even later bevestigd dat we 'goedgekeurd' zijn. New York, here we come!!

De grootste uitdaging moest echter nog komen want we hadden bedacht om - in plaats van met een taxi - met het openbaar vervoer verder te reizen. Eerst vanaf de luchthaven met de Skytrain toen met de gewone trein naar Manhattan en vervolgens het laatste stuk met de metro. Voor alles moest apart een kaartje worden gekocht en het was soms best even puzzelen hoe en waar we moesten zijn maar het is ons gelukt!

Maar dan, als we eenmaal weer bovengronds zijn.....wow.....de magie van de stad heeft ons meteen te pakken!

Snel inchecken in ons hotel en dan maar gauw op verkenning! Omdat we dichtbij Central Park zitten, gaan we eerst maar eens die kant op en verbazen ons over de enorme rust die daar heerst. Wat een contrast met de hectiek van de rest van de stad en wat is het groot! Het park heeft een totale oppervlakte van maar liefst 341 hectare en met zo'n 25 miljoen bezoekers per jaar is het het meest bezochte park van de Verenigde Staten.
Na een poos rondgelopen te hebben, besluiten we de andere kant op te gaan richting Times Square, het culturele centrum van de stad en ook daar kijken we onze ogen uit; heel veel mensen en enorme - helverlichte - billboards waarvan er meer dan 50 hangen.

Maar we raken ook flink vermoeid en daarom besluiten we terug te gaan naar het hotel. De stappenteller geeft aan dat we inmiddels al tien kilometer in de benen hebben en we zijn uiteindelijk ook al ruim 20 uur in touw, dat begint zijn tol te eisen.

Nu nog gauw even - met een slaapmutsje binnen handbereik - een verslag schrijven, lekker douchen en ons bedje opzoeken.

Morgen wacht een nieuwe New Yorkse dag!

• 09 Oktober 2015 - 11:25

Ans Harren:

wat een leuk uitgebreid verslag,hoop dat jullie lekker geslapen hebben en
    uitgerust zijn voor de tweede dag!Veelplezier,liefs, ans.

• 09 Oktober 2015 - 11:48

Bianca:

Wat leuk om jullie avonturen mee te beleven! Maakt onze voorpret nog leuker.
    Veel plezier met dag 2.

• 09 Oktober 2015 - 12:29

Marjolein:

Het is weer een beeldend verslag ik loop virtueel met jullie mee.... Nouja 10km is iets te veel voor mij. Veel plezier in the City that never sleeps...

• 09 Oktober 2015 - 12:51

Petra:

Wat gezellig weer dat we een klein beetje mee mogen te reizen en genieten met jullie!
    We kijken uit naar jullie volgende avonturen

• 09 Oktober 2015 - 14:18

Koos En Ineke Roeland:

Hoi John en José,

Wat leuk dat jullie nu lekker op vakantie naar NY zijn.
    Na een " goede" vlucht nu maar lekker genieten.
    Wij blijven jullie volgen hoor tijdens jullie vakantie. Hoe lang blijven jullie daar . En trekken jullie nog wat verder of deze keer alleen NY ?
    Hoe dan ook heeeeeel veeeel plezier en geniet lekker

• 10 Oktober 2015 - 09:26

Marion:

Leuk zo'n stedentrip op deze manier. Heel veel plezier. Kom maar door met de foto's. x

• 11 Oktober 2015 - 21:47

Ma Doezie:

Hallo vakantiegangers,was zeer verrast, dat jullie in NY zitten,ik kijk niet ieder ogenblik mijn e-mail na,en wist ook niets van jullie vakantieplannen maar ik wens jullie een fijn verblijf inNY.
    Gr. Ma.