Dag 3 San Francisco - Alcatraz - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van johnenjose - WaarBenJij.nu Dag 3 San Francisco - Alcatraz - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van johnenjose - WaarBenJij.nu

Dag 3 San Francisco - Alcatraz

12 Juni 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

De wasmachine en de droger draaien want ook op vakantie gaan de huishoudelijke klussen gewoon door en dat geeft me mooi de tijd om even een nieuw verslag te schrijven.

Afgelopen nacht hebben we goed geslapen maar zijn rond 05.00 uur al wakker (zelfs zonder wake-up call...) het is duidelijk dat we toch nog niet helemaal geacclimatiseerd zijn. Goed moment om dan maar wat foto's bij het verslag van gisteren te plaatsen, je moet toch wat want het ontbijt is pas vanaf 06.00 uur :)

Vandaag staat de, al in Nederland geboekte, trip naar Alcatraz op het programma. De vaartochten naar het gevangeniseiland zijn erg populair en al lang van tevoren uitverkocht.
We hebben de afvaart van 13.00 uur en moeten een half uur van te voren inchecken.
Dus na het ontbijt opnieuw met de metro richting centrum, drinken eerst nog even koffie op het terras op Union Square en gaan dan met de hop on/hop off bus richting de haven. We halen onze tickets op en hebben zelfs nog even tijd om een hot dog te eten. Precies om 13.00 uur varen we weg.

Alcatraz staat nog steeds bekend als de gevangenis waar niemand uit kon ontsnappen, ondanks vele pogingen tijdens de 29 jaar dat Alcatraz als gevangenis dienst deed.
Om ontsnappingspogingen tegen te gaan werd het eiland afgebakend met prikkeldraad, wachttorens en op afstand bedienbare deuren. Maar wat elke ontsnappingspoging tot een feitelijke mislukking maakte was het ijskoude water en de sterke stroming in de baai rond het eiland.

De audiotour die we vervolgens door het enorme complex doen, is ingesproken door vroegere gevangenen en geeft een levendige indruk van het keiharde en verschrikkelijke gevangenisleven.
In deze zwaar bewaakte gevangenis - door gevangenen 'The Rock' genoemd - zaten gemiddeld 264 misdadigers die wegens wangedrag vanuit andere gevangenissen waren overgeplaatst. Discipline werd afgedwongen onder bedreiging van eenzame opsluiting.
Nummer 85, meer dan dat nummer was de beroemdste gangster uit Chicago niet op het gevangeniseiland Alcatraz. Zijn naam was Al Capone oftewel Scarface. Hij werd fysiek en mentaal gebroken door de vier en een half jaar op Alcatraz, waarvan één jaar in de isoleercel.
Onder de indruk van alle informatie nemen we een kleine twee uur later de boot terug naar het vaste land.

Op loopafstand ligt Fisherman's Warf. Deze werf is een levendige buurt vol activiteit.  Het gebied is bekend vanwege de grote variëteit aan vis en krab uit de oceaan die men hier kan kopen.
Veel toeristen gaan, net als wij, naar Fisherman’s Wharf om van de zeevruchten te genieten in een van de talrijke restaurants. Vooral de Clam Chowder - een soort soep met zeevruchten - is erg populair en aangezien je alles een keer geprobeerd moet hebben, strijken we weer neer op een terras en laten we ons aangenaam verrassen met dit heerlijke gerecht.

Met volgegeten buikjes gaan we door naar Pier 39. Deze pier is een drukbezochte verzameling van winkels, restaurants en enkele attracties die gelegen zijn aan deze beroemde kade van San Francisco. De pier is ook bekend vanwege de kolonie zeeleeuwen die hier ieder jaar overwintert.
Normaal gesproken liggen er dan een paar honderd maar we hebben pech want de meesten hebben al het ruime sop gekozen.

Op de valreep nemen we ook nog een kijkje bij de kabeltrams. San Francisco heeft maar liefst 43 heuvels en sommigen zijn zo steil dat gewone trams er onmogelijk omhoog kunnen rijden.
'Ding, ding, ding' klinkt het de hele tijd waarschuwend vanaf het dak terwijl de kabeltrams door de steile straten rijden. Het is fascinerend om te kijken naar de 'gripman' die het mechanisme bedient waarmee de trams zich vastgrijpen aan de kabels in de straat, die de trams voorttrekken met een gangetje van zo'n 15 kilometer per uur.

Moe, voldaan en vol indrukken gaan we aan het begin van de avond weer terug richting het hotel.

En zo zit ons verblijf in San Francisco er al weer op. Eigenlijk kunnen we ons gevoel een beetje omschrijven zoals in het liedje van Tony Bennet: 'I left my heart in San Francisco'. En niet alleen ons hart maar ook vele, vele voetstappen!
Wat hebben we genoten maar nieuwe uitdagingen en ontdekkingen wachten!!

Morgen is een reisdag, we rijden dan ongeveer 400 kilometer naar het noordoosten naar het plaatsje El Portal bij Yosemite in de Sierra Nevada. De kans is alleen groot dat we daar geen gsm- en internetverbinding hebben dus maak je niet ongerust als er even geen nieuwe berichten verschijnen, op enig moment duiken we wel weer op (tenzij we een beer zijn tegengekomen....).

Veel liefs van genietende vakantiegangers

• 13 Juni 2013 - 07:34

Yvonne:

goedemorgen vakantiegangers,
    Het wordt al een gewoonte, elke ochtend even jullie verslag lezen. Het lijkt me erg indrukwekkend zo'n bezoek aan alcatraz. Die gevangenis komt zo vaak in films voor. Erg leuk om eens in het echt te zien. Ook heerlijk om steeds zulk lekker weer te hebben! Ik kijk al weer uit naar het volgende bericht. Rijd voorzichtig en veel plezier. Groetjes yvonne

• 13 Juni 2013 - 10:54

Belia:

Wat moet dat indrukwekkend zijn geweest!! Heb de film al tig x gezien natuurlijk, maar als je er in het eggie staat moet het toch wel een kippevelmomentje zijn denk ik!
    Hele goede reis naar de beren en we wachten op de volgende reisverslagen!! xxx

• 13 Juni 2013 - 14:02

J.P.Haamans:

Wat een belevenissen en wat een prachtig verhaal en zo compleet, geweldig.
    Van hier uit genieten wij ook mee.
    En dan de volgende dag een heel eind rijden.
    Veel sterkte en geniet ervan.
    Liefs, Ma & Pa.

• 13 Juni 2013 - 15:59

Marjolein:

Nou virtueel meegenieten kan hier thuis dus echt wel!! Erg leuk verslag weer José en dan ook nog met foto's daardoor krijg je nog beter een beeld! Wat me opviel was dat jullie beide een blauwe streepjes trui/polo aan hebben, grappig..... Doe voorzichtig met de beren!

Dikke knuffff

• 14 Juni 2013 - 15:44

Marion:

He broer, je lijkt al echt op Amerikaanse toerist, haha. Wat een geweldig verslag weer Jo en wat een super ervaring voor jullie, het kan nu al niet meer stuk en dan zijn jullie pas 3 dagen op weg. Ik ben helemaal klaar voor de rest. Goeie rit morgen en tot snel. x

• 16 Juni 2013 - 20:27

Petra:

wat een ervaringen weer, heel bijzonder allemaal de gouden brug en het gevangenen eiland!