Dag 4 en 5 Granada - Córdoba - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van johnenjose - WaarBenJij.nu Dag 4 en 5 Granada - Córdoba - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van johnenjose - WaarBenJij.nu

Dag 4 en 5 Granada - Córdoba

20 Mei 2017 | Spanje, Córdoba

Gisteren reden we de toeristische route van Granada naar Córdoba ook wel de olijfolieroute genoemd; miljoenen olijfbomen zover het oog reikt.
Het is wederom prachtig weer dus na aankomst in het hotel besluiten we om onze vermoeide voetjes rust te geven en brengen we de rest van de middag lekker lui bij het zwembad door.
Córdoba is de warmste stad van Europa, de temperatuur stijgt er elk jaar weer maandenlang onafgebroken boven de 35 graden. Er zijn zelfs hotels die hierdoor de maanden juli en augustus als laagseizoen rekenen.
's Avonds nemen we een taxi naar het centrum van de stad en eten daar verrukkelijke tapas, uiteraard onder het genot van een kan sangria (vandaar de taxi!!)

Vandaag gaan we weer terug naar het (historisch) centrum en bekijken we de stad zeer uitgebreid. Uiteraard mag een bezoek aan de Mezquita niet ontbreken. Dit is een meer dan duizend jaar oude moskee die later is omgebouwd tot kathedraal en vormt het topsegment van de Spaans-Arabische architectuur en staat eveneens op de Werelderfgoedlijst.
Een absolute harmonie van Moorse moslims en Spaanse christenen. Juist in deze tijd heel bijzonder!
Eenmaal binnen komen we eerst op een binnenplaats vol sinaasappelbomen. Als we de moskee binnen gaan zien we ontelbare pilaren met rood-witte hoefijzerbogen. Deze geven een magisch effect door hun eindeloos lijkende herhaling en zorgen telkens voor nieuwe doorkijkjes.

Ook dwalen we door de Juderia. Dit is een voormalige Joodse wijk met hele smalle keienstraatjes die soms zo smal zijn dat goederen per handkar worden vervoerd.
Er zijn voornamelijk witte huisjes met prachtige patio's en verrassende binnenplaatsen.

We steken vervolgens de Puente Romano over. Dit is een Romeinse brug over de rivier de Guadalquivir met aan het eind de Torre de la Calahorra, een middeleeuwse verdedigingstoren.
Verder bezoeken we 'Alcazar de los Reyes Cristianos', een oud moors kasteel met een fantastische binnentuin.

Aan het eind van de middag is onze energie op; we lopen al de hele dag bij een temperatuur van rond de 35 graden en besluiten dat het genoeg geweest is. De hoogste tijd voor een hapje en een drankje!

Morgen hebben we een reisdag en rijden we naar Sevilla. Weer een nieuwe stad om te ontdekken!

• 21 Mei 2017 - 19:34

Ma Doezie:

Hallo globetrotters ik heb nu pas de site kunnen openen ik kreeg hem niet zichtbaar weet ook niet
    wat de oorzaak was. Mooie foto's .Fijne vakantie verder Ma Doezie.