Sevilla - Reisverslag uit Olhos de Água, Portugal van johnenjose - WaarBenJij.nu Sevilla - Reisverslag uit Olhos de Água, Portugal van johnenjose - WaarBenJij.nu

Sevilla

Door: John en José

12 Mei 2012 | Portugal, Olhos de Água

Omdat Sevilla 'slechts' 200 kilometer bij ons vandaag ligt, vonden we het een uitgelezen kans om deze prachtige stad te gaan bezichtigen. Sevilla is de hoofdstad van Andalusië en de vierde grootste stad van Spanje. En we werden niet teleurgesteld. In ruim 40 graden liepen we door de stad en bezochten al het moois wat Sevilla te bieden heeft.

* Het Koninklijk paleis Alcazar, het oudste koninklijke paleis wat nog in gebruik is. Helaas was de koninklijke familie zelf aanwezig zodat we het niet van binnen konden bezichten.

* De Kathedraal van Sevilla (Catedral de Santa María de la Sede) is een grote gotische kathedraal in de Spaanse stad Sevilla.
De kathedraal van Sevilla heeft een uitzonderlijk rijke inventaris. Sinds 1987 staat zij op de lijst van Werelderfgoed van de UNESCO.  Nadat de troepen van de katholieke koningen, Sevilla hadden heroverd op de Moren lieten ze de grote moskee intact. Ze maakten er enkel een Christelijk gebedshuis van. Maar het gebouw raakte in verval. Daarom besloten de religieuze autoriteiten aan het begin van de 15de eeuw om een nieuwe kerk te bouwen. En niet zo maar ééntje, nee, ze wilden een kathedraal bouwen die tot de grootste ter wereld behoorde.  En ze slaagden hier in. Enkel de Sint-Pietersbasiliek in Rome en de St Paul’s Cathedral zijn nog iets groter.
De gotische kathedraal is 116 m lang, 76 m breed en 56 m hoog bij de hoofdbeuk. Wie de kathedraal betreedt, wordt dus onmiddellijk overweldigd door de enorme afmetingen.
Maar niet alleen de grootte van de kathedraal overvalt de bezoeker. Ook de vele kapellen, kunstwerken en het rijke interieur maken de kathedraal uniek.

* De Torre del Oro (vertaling: Toren van het Goud) is een toren in Sevilla aan de Paseo Cristóbal Colón en de Guadalquivir. Hij dateert uit de 12e eeuw. Toen de Almohaden Sevilla als hoofdstad kozen, richtten zij twee bouwwerken op: de Torre del Oro en de Giralda. Het eerste maakte vroeger deel uit van de Moorse stadswallen tussen de Reales Alcázares en de rest van de stad.
De naam Gouden Toren dateert uit de bloeitijd van Andalusië, toen de schepen uit de Amerikaanse koloniën binnenstroomden in Sevilla en hier werden gelost. Hij diende ook als gevangenis, kapel, opslagplaats en thans als maritiem museum (Museo Naval de Sevilla).

* Guadalquivir

Wie Sevilla zegt, denkt uiteraard ook aan de Guadalquivir. Deze rivier die dwars door Sevilla stroomt is dan ook onlosmakelijk verbonden met de hoofdstad van Andalusië. Het is een stille getuige van de lange en bewogen geschiedenis van Sevilla.
De Guadalquivir was een belangrijke transportweg voor de volkeren die door de tijd heen over de stad heersten. De huidige naam komt dan weer van de Moren, die spraken over de grote rivier of Guadalquivir in het Arabisch.

Sevilla was voor ons beslist de moeite waard al mocht het iets minder warm zijn.
Inmiddels zijn we de gemaakte foto's aan het uploaden dus ik stuur straks voor de belangstellenden de link even door.

• 12 Mei 2012 - 11:39

Hanneke:

toe maar, cultuurhappen!
    Het was er wel erg warm, hè!

• 12 Mei 2012 - 20:32

Marjolein:

Jeetje José, je zou reisgidsen moeten gaan schrijven ik ben nooit in Sevilla geweest maar zag het beeldend voor me (zonder de foto's gezien te hebben!).
    Veel plezier nog

Knufff

• 12 Mei 2012 - 20:33

Marjolein:

Reisboeken natuurlijk :).

• 13 Mei 2012 - 10:10

José:

Het klinkt nu allemaal nog teveel als een opsomming maar thuis ga ik de foto's erbij zetten waardoor het allemaal wat sprekender wordt.

• 13 Mei 2012 - 10:16

Ma En Pa Haamans:

Wederom een prachtig verslag van een mooie trip maar wel bloedheet om in een stad rond te dwalen.
    Nog veel plezier deze dagen.
    Veel groetjes en een dikke knuffel.
    Ma & Pa.