Dag 14 Page - Flagstaff - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van johnenjose - WaarBenJij.nu Dag 14 Page - Flagstaff - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van johnenjose - WaarBenJij.nu

Dag 14 Page - Flagstaff

23 Juni 2013 | Verenigde Staten, Flagstaff

Zoals gezegd reizen we vandaag van Page naar Flagstaff. Op zich een niet al te lange afstand maar in februari is er op dit stuk snelweg een grote aardverschuiving geweest en is er veel wegdek weggeslagen waardoor we zeker een uur moeten omrijden.
Gelukkig wisten we dit al dus daar hebben we in de planning rekening mee gehouden.

Maar voor het zover is gaan we eerst naar Horseshoe Bend.
De loop van een rivier wordt o.a. bepaald door de hardheid van de bodem waar het water doorheen stroomt. Het water zoekt de weg van de minste weerstand, en omdat dat vaak niet de kortste weg is ontstaan er bochten in de rivier.
Een van de meest spectaculaire hoefijzervormige bochten is Horseshoe Bend, in de Colorado River. Rondom en binnenin de bocht bevinden zich rotswanden die meer dan 300 meter boven de rivier uitsteken.
In de verzengende hitte - zonder enige schaduw - lopen we vanaf de parkeerplaats 1500 meter in mul zand naar beneden. Om, na deze flinke inspanning, beloond te worden met een fabelachtig mooi uitzicht. De combinatie van het blauwgroene water, de lichtbruine rotswanden en de groene bomen langs de rivier is schitterend en weer zijn we deze vakantie stil en onder de indruk van de prachtige natuur.
Vanaf Horseshoe Bend Overlook - gelegen op de rand van zo'n rotswand - hebben we een geweldig mooi zicht op de rivier en ook op de verdere omgeving. We kunnen hier vandaan de Echo Cliffs, de Vermillion Cliffs en Navajo Mountain zien liggen.
Maar dan.... een helse tocht terug naar boven. De combinatie van de hitte, de klim in het mulle zand en de ijle lucht is zwaar, maar we redden het (we moeten wel)!

Hierna vervolgen we onze weg naar Flagstaff, een plaatsje op de Route 66, en onze uitvalbasis om van hieruit morgen naar de Grand Canyon te gaan.
Aan het eind van de middag zien we live op televisie hoe de Amerikaanse waaghals Nik Wallenda als eerste man ooit - zonder bescherming - de Grand Canyon is overgestoken op een koord. Hij legde de ruim 425 meter af in bijna 23 minuten en dat allemaal op een hoogte van 450 meter.
Wij doen morgen maar iets minder gewaagd.

We kunnen het thuisfront geruststellen: het klopt, we doen en zien heel veel (op de kop af hebben we t/m vandaag al 3300 kilometer gereden) maar we doen het in ons eigen tempo en zorgen dat we voldoende rust nemen én - ook niet onbelangrijk - gezond eten.
Verder is het leven en het autorijden in Amerika heel relaxed. Amerikanen zijn er helemaal op ingesteld om te reizen en daar zijn de voorzieningen ook naar en daar profiteren we van.
Kortom  - ook al lijkt het misschien niet zo - we zijn helemaal in de vakantiemodus!

• 24 Juni 2013 - 10:55

J.P.Haamans:

Alweer een prachtig reisverslag met foto's, het blijft toch fantastisch wat jullie allemaal meemaken.
    Het lijkt voor ons al veel langer dat jullie weg zijn maar dat zal komen door iedere dag weer een verslag.
    Nog veel plezier en veel liefs. Ma & Pa.

• 25 Juni 2013 - 21:05

Jan En Marjolein Van Den Booren:

Door opnieuw een ziekenhuisopname met hersteloperatie van de plaats van m'n NeuroStimulator, kon ik gisteren niet meegenieten en dus niet reageren. Maar ik haal dat nu snel in.
    Ik verwonder me hoe jullie het voor elkaar hebben gekregen alles zo strak en mooi te plannen!! Wat een schitterende foto's weer en bij het verslag zie ik het bijna voor me.....veel plezier nog saampjes.

Dikke knuffel.

• 29 Juni 2013 - 18:26

Marion:

Wow, ik kan me voorstellen dat jullie weer stil waren. Wat een pracht plek, bijna onwerkelijk. Jullie doen een hoop moeite om er te komen, maar dan wordt je ook wel onwijs beloont. Doe rustig aan in die hitte en nog veel plezier. Liefs.