De wijzen gaan dit keer naar het oosten - Reisverslag uit Tuban, Indonesië van johnenjose - WaarBenJij.nu De wijzen gaan dit keer naar het oosten - Reisverslag uit Tuban, Indonesië van johnenjose - WaarBenJij.nu

De wijzen gaan dit keer naar het oosten

Door: John en José

20 Oktober 2010 | Indonesië, Tuban

Hallo lieve thuisblijvers,

Met ons gaat alles prima. We genieten met volle teugen en het is ook nog steeds prachtig weer. Als ik de weerberichten van Nederland zie en lees dan kan ik me bijna niet voorstellen dat jullie al volop in de herfst zitten.

Gisteren hebben we de excursie naar het oostelijk deel van Bali gedaan. In dit gedeelte zijn er minder rijstterrassen dan in het noorden en wordt er meer aan andere soorten van landbouw gedaan zoals het verbouwen van cacao,kouseband en rubber.
Bergen, tempels en traditionele dorpen passeerden gisteren de revue.
Als eerste stopten we in het dorp Batuan waar we een kijkje mochten nemen op het woonerf van de laagste kaste. Op elk Balinees woonerf is een huistempeltje te vinden en wordt er dagelijks geofferd. Dit doen ze om de harmonie te bewaren en er zo voor te zorgen dat de Goden en de demonen niet boos worden. De meeste offertjes bestaan uit een bakje van gevlochten bananenbladeren gevuld met rijst, bloemen en soms zelfs snoepjes of sigaretten!
Vrijwel het hele dagelijkse leven draait om religie en het is dan ook een soort levensbeschouwing.

Na de stop in het dorp vervolgden we onze route via kleine plattelandsweggetjes en schitterende vergezichten. En kwamen we uiteindelijk bij een van de oudste tempels van Bali de Pura Kehen in Bangli. Dit tempelcomplex bestaat uit acht terrassen met maar liefst 43 altaren.
Omdat we hier ook het heilige gedeelte van de tempel bezochten moesten we een sarong om, om zo de benen (het onreine deel van het lichaam) te bedekken. Hier overheen gaat dan weer een sjerp om het middengedeelte en het onderste gedeelte van het lichaam van elkaar te scheiden.

De lunch gebruikten we in Tabola en daar bezochten we ook een weverij waar de traditionele endekdoeken worden geweven.
Via Manggis reden we door naar Klungkung. Daar bezochten we de Kerta Gosa, de beroemde rechtszaal van het voormalig paleis van Klungkung.

Opnieuw was het een lange dag maar zeer de moeite waard en hebben we Bali weer van een heel andere kant leren kennen.

Vandaag houden we een "niksdoendagje": beetje zwemmen, lezen, eten. Kortom lekker luieren en relaxen :)
Ben heel benieuwd naar morgen want dan gaan we een 14 kilometer lange tocht raften!
Hoe ons dat is vergaan, lezen jullie vast in ons volgende verslag.

Veel liefs vanuit een zeer warm en prachtig Bali :) :)

• 20 Oktober 2010 - 08:11

Marjolein:

Het is echt een prachtige reis die jullie maken kan er jaloers op worden. Helaas krijg ik Jan niet langer dan max 6 uur in een vliegtuig dus is Gambia in de winter onze meest exotische bestemming. Maar ik klaag niet ik kan zo toch een beetje meegenieten van Bali en al zijn schoonheden. Kijk nu al uit naar het verslag (graag met foto's) van het raften. Veel plezier en doe voorzichtig knufff

• 20 Oktober 2010 - 09:09

Chantal:

Ola!

Haha pap staat ook altijd met vreemde kleine kinderen op de foto :)
    Ziet er heerlijk uit weer. Ja herfst is hier zeker begonnen en... de verwarming op kantoor is stuk. Barbaarse werkomstandigheden dus. Voor de bijdehandjes onder ons: harder werken helpt niet! ;).

Veel plezier nog en succes morgen! Dat wordt overmorgen bijkomen en heel veel spierpijn! :)

DIkke kus

• 20 Oktober 2010 - 13:46

Ma & Pa Haamans:

Hallo vacantiegangers. Het is wederom een geweldig verslag en de foto's in een woord GRANDIOOS.
    Jullie hebben alweer veel gezien deze dag en er komt nog veel meer.
    Nogmaals bedankt voor het laten meegenieten.
    Veel plezier en nog veel liefs van ons beiden.
    Ma & Pa Haamans.

• 21 Oktober 2010 - 08:19

Sylvia R:

Mooie foto's en wat een prachtige omgeving.
    Geniet er maar van.
    Het is hier inderdaag koud en nat. Ruilen?

• 22 Oktober 2010 - 10:39

Pa &Ma Doezie:

Hallo Vakantiegangers,zo te zien aan de geweldige foto's en het reisverslag,hebben jullie het reuze naar de zin.Ik kijk alweer uit naar jullie volgende verslag.Groetjes van mij en Pa.