Dag 3 New York Wall Street en Lower East Side - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van johnenjose - WaarBenJij.nu Dag 3 New York Wall Street en Lower East Side - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van johnenjose - WaarBenJij.nu

Dag 3 New York Wall Street en Lower East Side

10 Oktober 2015 | Verenigde Staten, New York

Gisteren ben ik er niet meer aan toegekomen om nog een verslag te schrijven. Een en ander heeft te maken met de drukte vanwege het lange vrije weekend wat de Amerikanen momenteel hebben. Maandag is het Columbus Day en dat is hier een nationale feestdag.
Columbus zette op 12 oktober voet op Amerikaanse bodem - ook al dacht hij in eerste instantie dat hij in Indië was gearriveerd - en deze historische gebeurtenis wordt hier in New York ieder jaar groots gevierd met een enorme parade waar zo'n 35.000 mensen aan deelnemen en zeker een miljoen bezoekers trekt. Daarom is het momenteel al razend druk in de stad en hadden we een lange wachttijd voor het eten.

's Morgens waren we weer vroeg vertrokken om de dag door te brengen in de omgeving van Wall Street en Lower East Side. Om hier te komen maakten we gebruik van de metro maar uitgerekend dit weekend waren er spoorwerkzaamheden waardoor we - in plaats van een rechtstreekse verbinding - een aantal keren moesten overstappen en als spreekwoordelijke haringen in een (metro) ton werden vervoerd.
Als souvenir heb ik er een behoorlijke blauwe elleboog aan overgehouden omdat de metrodeur eerder dicht klapte dan ik kon instappen :(

Maar uiteindelijk bereikten we ons eerste doel: 'Statue of Liberty' oftewel het Vrijheidsbeeld. Zij staat op Ellis Island en daar werden vroeger de miljoenen immigranten opgevangen die met een gemiddelde van 5000 per dag toestroomden.
De aanblik van het Vrijheidsbeeld was voor hen het einde van hun lange reis, en het begin van hun nieuwe leven. Het beeld vertegenwoordigt voor veel mensen dan ook De Amerikaanse Droom.

We namen de (gratis) ferry naar het naastgelegen Staten Island om de veerboten met enorm lange wachtrijen die rechtstreeks naar Ellis Island gaan, te vermijden. Zodoende vaarden we alleen maar langs maar we hebben haar van dichtbij kunnen aanschouwen en mooie foto's kunnen maken.

Na anderhalf uur stonden we weer op de vaste wal en begon onze wandeling langs alle highlights van dit gedeelte van New York zoals o.a.
Het Nederlands Monument, een vlaggenmast die er dagelijks aan herinnert dat New York begon als Nederlandse handelspost

Federall Hall National Memorial waar George Washington de eed aflegde als eerste president van Amerika

De New York Stock Exchange, de grootste beurs ter wereld en gevestigd in Wall Street

De Trinity Church met een prachtige gotische architectuur

Het nieuw gebouwde One World Trade Center, ook wel Freedom Tower genoemd, is maar liefst 541 meter hoog en daarmee het hoogste gebouw van Amerika. De naam verwijst naar de voormalige North Tower van het originele World Trade Center, welke verwoest werd tijdens de terroristische aanslagen op 11 september.

Maar wat zonder twijfel een diepe, diepe indruk op ons heeft gemaakt is Ground Zero.
Het 9/11 Memorial is enorm indrukwekkend. Waar ooit de Twin Towers stonden is nu een gedenkplek - Reflecting Absence - voor de slachtoffers. Het zijn twee vijvers die de afdrukken van de torens vereeuwigen. Eromheen is de lange lijst met namen van slachtoffers gegraveerd.

Hier vlak achter ligt St Paul's Chapel en heeft wonder boven wonder de terroristische aanslagen doorstaan. In de uren, weken en maanden na 9/11 werden in dit kerkje de brandweermannen verzorgd die Ground Zero aan het opruimen waren. Aan het hek van de kerk bevestigden mensen briefjes met foto's van vermisten. Zeer aangrijpend om - via een kleine tentoonstelling - te aanschouwen wat zich hier allemaal heeft afgespeeld.

Moe en onder de indruk van wat we vandaag allemaal gezien en gedaan hebben, gingen we weer huiswaarts.
Toen we eenmaal thuis waren en ik toch nog even een verslag wilde maken, ging het brandalarm af en werd er omgeroepen dat de 7de en (onze) 8ste verdieping 'standby' moesten staan. Gelukkig bleek het loos alarm maar toen was het inmiddels de hoogste tijd om lekker te gaan slapen!

• 11 Oktober 2015 - 18:54

Marjolein:

Weer een volle en best wel emotionele dag voor jullie. Ik hoop dat het brandalarm niet meer afgaat is toch best schrikken. Have fun!

• 11 Oktober 2015 - 19:33

Ineke Roeland:

Wat zal het een indruk op jullie hebben gemaakt de memoriaal plek. Weer een indrukwekkend verslag. Knap hoor. Alles weten doordat jij je hebt ingelezen ?
    petje af

• 11 Oktober 2015 - 20:04

Mama Haamans:

Hallo John en Jose. Weer geweldige reisverslagen. Jullie kunnen wel een week extra vakantie nemen want jullie hebben vast heel vermoeiende dagen ,maar wel heel interessant.Geniet ervan.Deze ""computerster heeft wel de hulp ingeroepen van Chantal. En waarachtig gelukt met schouderklopje!!!!

• 11 Oktober 2015 - 23:16

José:

Lieve mamsje ik ben supertrots op je!!!! Dikke kus van twee genietende vakantiegangers. New York is zó geweldig!