Dag 8 Wakulla Springs - Crystal River - Reisverslag uit Crystal River, Verenigde Staten van johnenjose - WaarBenJij.nu Dag 8 Wakulla Springs - Crystal River - Reisverslag uit Crystal River, Verenigde Staten van johnenjose - WaarBenJij.nu

Dag 8 Wakulla Springs - Crystal River

07 November 2016 | Verenigde Staten, Crystal River

Vandaag verlaten we noord-west Florida en zakken 260 kilometer naar het zuiden af naar onze volgende bestemming in de hoop er manatees (zeekoeien) te zien!
Crystal River is de enige plaats ter wereld waar contact tussen de mens en de manatee aangemoedigd wordt.

Manatees zijn grote zoogdieren en ze bestaan al meer dan 50 miljoen jaar. Het zijn planteneters die het gros van de tijd aan het grazen zijn in ondiepe wateren. Ze zijn log, bewegen zich zeer rustig voort en je hebt continue het idee dat ze naar je lachen vanwege de ‘smile’ op hun snuit.
Ze werden eerder met uitsterven bedreigd, maar sinds de jaren negentig is hun populatie fors toegenomen.
In de winter komt een grote groep naar Crystal River om te overwinteren, maar een kleine groep van zo'n zeventig manatees heeft van Crystal River zijn thuishaven gemaakt.

Daarom maken we ook vandaag weer een boottocht in de hoop deze bijzondere beesten te spotten maar de kans is klein want de afgelopen drie weken zijn ze amper gezien. Dit komt waarschijnlijk door de orkaan Hermine die begin september over dit gebied raasde.
Hierdoor zijn veel planten van de bodem verdwenen en zodoende hebben de manatees onvoldoende te eten en zijn ze verder weggetrokken om aan voedsel te komen.
Helaas, helaas hebben wij - net als onze voorgangers van de afgelopen tijd - pech en zien wij ze ook niet maar wél een witkopzeearend waarvan er maar drie in dit gebied leven en die maar zelden wordt gezien. We moeten hier maar genoegen mee nemen.

Morgen trekken de Amerikanen naar de stembus voor - zoals ze het hier noemen - een 'critical Election Day'.
Het wordt spannend; de laatste peilingen laten zien dat Hillary Clinton een lichte voorsprong op Donald Trump heeft maar de race is zeker nog niet gelopen. We wachten af, het houdt de gemoederen hier in ieder geval aardig bezig!

• 08 November 2016 - 11:03

Ma Doezie:

Goeden morgen vakantiegangers jullie hebben voor vandaag, weer een flinken reis
    voor de boeg, veel plezier en goede reis geniet ervan gr. Ma Doezie .

• 09 November 2016 - 11:08

Wees voorzichtig. Maar zo druk zal het niet zijn op weg denk ik. Lekker richting strand.

Knuffel Marjolein